Narcisizmas ir pinigai

Narcisizmas plačiai tyrinėjamas ir viena iš tyrimo krypčių – kaip jis siejasi su vartojimo įpročiais ir požiūriu į pinigus. I. Pilch ir M. E. Górnik-Durose (2017) tyrė, kaip siejasi grandiozinis narcisizmas (grandioziniu narcisizmu pasižymintys žmonės linkę išnaudoti kitus dėl savo tikslų, turi didybės fantazijų ir įsivaizduoja esą aukščiau kitų), pažeidžiamas narcisizmas (narcisizmas, kai asmens savivertė yra labai priklausoma nuo kitų įvertinimo ir asmuo labai baiminasi atstūmimo), nuostatos į pinigus, materializmas ir vartojimo įpročiai.
Tyrime dalyvavo ir anketas apie narcisizmą, požiūrį į pinigus ir vartojimo įpročius pildė 378 tiriamieji, kurių vidutinis amžius buvo 38 m., kiek daugiau nei pusė – moterys.

Tyrimo rezultatai atskleidė, kad tiek grandiozinis, tiek pažeidžiamas narcisizmas teigiamai siejosi su nuostata, kad pinigai yra galios šaltinis ir atspindi statusą, materializmu bei su dažnesniu vardinių dalykų, kurie naudojami viešumoje, pirkimu. Nei viena narcisizmo forma nesisiejo su poreikiu skolintis pinigų, bet abi narcisizmo formos siejosi su galimybių uždirbti paieška – ir šis ryšys buvo stipresnis grandiozinio narcisizmo atveju, dėl to autoriai dar išvadą, kad dėl to žmonės su grandioziniu narcisizmu dažniau atsiduria situacijose, kur generuojasi pinigai (pvz., versle). Grandiozinis narcisizmas turėjo neigiamas sąsajas su nerimu dėl pinigų ir įsivaizdavimu, kad pinigai yra blogio šaltinis, o pažeidžiamas narcisizmas su šiomis nuostatomis siejosi teigiamai (t.y., žmonės, kuriems labiau būdingas pažeidžiamas narciziškumas, dažniau buvo linkę nerimauti dėl pinigų ir galvoti, kad jie yra blogio šaltinis), be to, pažeidžiami narcizai yra labiau linkę kontroliuoti ir planuoti pinigus. Taigi pažeidžiamų narcizų požiūris į pinigus nenuoseklus: kaip ir grandiozinio narcisizmo atveju pinigai vertinami kaip galios, sėkmės ir poveikio kitiems šaltinis, tačiau tuo pačiu ir kaip blogio priežastis. Autoriai apibendrindami tyrimo rezultatus teigia, kad narcizai gali būti labiau linkę į perdėtą vartotojiškumą.

Šaltinis:
Irena Pilch & Małgorzata E. Górnik-Durose (2017) Grandiose and Vulnerable Narcissism, Materialism, Money Attitudes, and Consumption Preferences, The Journal of Psychology, 151:2, 185-206, DOI: 10.1080/00223980.2016.1252707

 

 

Kristina Paradnikė

Esu vaikų ir suaugusiųjų psichologė – psichoterapeutė. Savo klientams stengiuosi padėti atrasti ir stiprinti vidinius resursus bei įveikti kliūtis, trukdančias gyventi harmoningą ir pilnavertį gyvenimą.

Čia galite:
> Rasti daugiau mano straipsnių
> Sekti mano naujienas Facebook’e
> Užsirašyti psichologinei konsultacijai

 

Jei mano tinklaraščio straipsniai jums atrodo naudingi bei įdomūs ir norite man padėkoti, galite tai padaryti pasidalindami virtualiu “kavos puodeliu” 🙂 Norėdami tai padaryti paspauskite nuorodą žemiau ir sekite PayPal sistemos instrukcijas. Ačiū!

 

Jums taip pat galėtų patikti: