Sportas ir depresija

Depresija yra vienas iš dažniausių psichikos sveikatos sutrikimų įvairiose amžiaus grupėse. Deja, nepaisant įvairių skirtingų depresijos gydymo būdų, daugelis vyresnio amžiaus žmonių negauna pakankamo gydymo. Taigi mokslininkai ieško būdų, kaip padėti vyresnio amžiaus nuo depresijos kenčiantiems žmonėms ne tik vaistais ar psichoterapija, bet ir papildomomis priemonėmis. Vienas iš būdų pagerinti emocinę savijautą yra fizinis aktyvumas.

Stephan Heinzel su kolegomis (2015) apžvelgė straipsnius, kuriuose nagrinėjama fizinio aktyvumo nauda depresija sergantiems vyresnio amžiaus (60 m. ir daugiau) žmonėms. Apžvelgę 18 tyrimų, kuriuose dalyvavo per 1000 tiriamųjų, jie atrado, kad bet koks fizinis aktyvumas – aerobiniai pratimai, šokiai, mankštos, ištvermės ir jėgos pratimai – reikšmingai prisidėjo prie sveikimo nuo depresijos. Tiesa, tyrimo autoriai nenurodo, kiek dažnai ir kiek ilgai reikėtų sportuoti, kad fizinio aktyvumo efektas būtų didžiausias, o apžvelgtuose tyrimuose pratimų trukmė ir intensyvumas svyruoja nuo 3 sav. kasdienių vidutinio intensyvumo treniruočių iki kelių kartų per savaitę kelis mėnesius atliekamų intensyvių pratimų.

Manoma, kad fizinių pratimų efektas gydant depresiją gali būti susijęs su tam tikrais neurobiologiniais veiksniais – fizinis aktyvumas veikia neurotrofinį faktorių (t.y., tam tikras medžiagas, kurios veikia nervinių ląstelių vystymąsi), kortizolio (streso hormono) lygį ir pan. Tačiau straipsnio autorių manymu, kol kas neįmanoma tvirtai pasakyti, kodėl fizinis aktyvumas gali turėti tokią galią nuotaikos sutrikimams. Tačiau aišku viena: šalia tradicinių depresijos gydymo būdų fizinis aktyvumas gali prisidėti prie vyresnio amžiaus žmonių sveikimo nuo šios sudėtingos ligos.

Šaltinis:
Heinzel, S., Lawrence, J. B., Kallies, G., Rapp, M. A., & Heissel, A. (2015). Using exercise to fight depression in older adults: A systematic review and meta-analysis. Geropsych: The Journal Of Gerontopsychology And Geriatric Psychiatry, 28(4), 149-162. doi:10.1024/1662-9647/a000133

 

 

Kristina Paradnikė

Esu vaikų ir suaugusiųjų psichologė – psichoterapeutė. Savo klientams stengiuosi padėti atrasti ir stiprinti vidinius resursus bei įveikti kliūtis, trukdančias gyventi harmoningą ir pilnavertį gyvenimą.

Čia galite:
> Rasti daugiau mano straipsnių
> Sekti mano naujienas Facebook’e
> Užsirašyti psichologinei konsultacijai

 

Jei mano tinklaraščio straipsniai jums atrodo naudingi bei įdomūs ir norite man padėkoti, galite tai padaryti pasidalindami virtualiu “kavos puodeliu” 🙂 Norėdami tai padaryti paspauskite nuorodą žemiau ir sekite PayPal sistemos instrukcijas. Ačiū!