Virtualios gerybės: kas tai ir kodėl žmonės jas perka?

Virtualios prekės yra viena iš trijų dažniausiai internete perkamų prekių kategorijų – kartu su fizinėmis prekėmis (pvz., daiktais, parduodamais amazon ar ebay) bei skaitmeniniais pirkiniai (pvz., nuotraukos ar muzika iTunes). Virtualios prekės apima įvairius virtualius objektus, kuriais prekiaujama virtualiose bendruomenėse – pvz., žaidimų veikėjų (angl., avatars) drabužiai, baldai, ginklai. Maža to, šios prekės dar ir grupuojamos pagal tai, ar reikalingos personažo išvaizdai, bendravimui ar didesniam funkcionalumui (pvz., šaunesni ginklai padidina personažo funkcionalumą, o nauji drabužiai pagerina išvaizdą). 


Gal daugeliui virtualių prekių pirkimas skamba keistai, bet tai viena iš labiausiai paplitusių internetinio pirkimo formų. Taigi yra tyrėjų, kurie analizuoja, kokie veiksniai veikia virtualių prekių pirkimą. J. Hamari ir L. Keronen (2017) apžvelgę 24 mokslinius tyrimus apibendrina, kad pagrindiniai veiksniai, nulemiantys virtualių prekių pirkimą, yra:

  • pirkėjų ketinimas pirkti, taip pat ketinimas žaisti žaidimus ar naudotis virtualia realybe;
  • virtualaus pasaulio teikiamas malonumas (t.y., kiek subjektyviai linksmas ir smagus yra virtualus pasaulis);
  • pirkėjų patiriamas malonumo ir pasinėrimo (angl., flow) jausmas žaidžiant; naudojimos virtualiu pasauliu paprastumas;
  • suvokiamos prekės vertės ir kainos santykis;
  • suvokiamas aplinkinių spaudimas (angl., social pressure), kaip „šaunu“ yra žaisti ir pirkti virtualiame pasaulyje;
  • suvokiamas draugų, bendraamžių, žmonių, kurie naudojasi sistema, skaičius;
  • noras išreiškti save virtualiame pasaulyje per savo personažo (avataro) „patobulinimą“ išskirtiniais daiktais, drabužiais, aksesurais ir pan.


Tiesa, autoriai nenagrinėja, kokiomis asmenybės savybėmis pasižymintys žmonės įsitraukia į šių virtualių gėrybių pirkimą ar pardavimą, taip pat neanalizuoja pirkėjų/pardavėjų įsitraukimo į virtualią realybę žalos ar naudos. Be to, yra žmonių, kurie prekiauja ne iš malonumo, o specialiai virtualiuose pasauliuose ieško virtualių gėrybių, tokių, kaip itin reti magiški daiktai, o tada internete ieško pirkėjų ir jiems pardavę tas gėrybes uždirba tikrus, realybėje „galiojančius“ pinigus. Būtų be galo įdomu patyrinėti, kokių motyvų vedami šie prekeiviai pasirinko tokią „karjerą“ 😊

 

Šaltinis: 
Hamari, J., & Keronen, L. (2017). Why do people buy virtual goods: A meta-analysis. Computers In Human Behavior, 7159-69. doi:10.1016/j.chb.2017.01.042

 

 

Kristina Paradnikė

Esu vaikų ir suaugusiųjų psichologė – psichoterapeutė. Savo klientams stengiuosi padėti atrasti ir stiprinti vidinius resursus bei įveikti kliūtis, trukdančias gyventi harmoningą ir pilnavertį gyvenimą.

Čia galite:
> Rasti daugiau mano straipsnių
> Sekti mano naujienas Facebook’e
> Užsirašyti psichologinei konsultacijai

 

Jei mano tinklaraščio straipsniai jums atrodo naudingi bei įdomūs ir norite man padėkoti, galite tai padaryti pasidalindami virtualiu “kavos puodeliu” 🙂 Norėdami tai padaryti paspauskite nuorodą žemiau ir sekite PayPal sistemos instrukcijas. Ačiū!